Alkohol ako liek? V malom množstve pomôže aj s týmito ochoreniami

Nie, ku konzumácii alkoholu nikoho neprehovárame. Iba chceme vyzdvihnúť podaktoré plusy, o ktorých sa príliš nerozpráva.

Červené víno si zaslúži pozornosť, pokiaľ ide o zdravie srdca. No aj iné druhy alkoholu chránia pred srdcovými ťažkosťami za predpokladu, že sú konzumované pravidelne. To znamená striedmo a spolu s jedlom. V malom množstve alkohol zvyšuje hladinu HLD (dobrého) cholesterolu, znižuje hladinu LDL (zlého) cholesterolu a v niektorých prípadoch aj fibrinogénu a CRP – ukazovatele zápalu.

Nedávna americká štúdia na Floridskej univerzite potvrdila, že starší ľudia, ktorí si dopriali jeden alkoholický nápoj denne, mali o 30% nižšiu pravdepodobnosť vzniku srdcových ochorení. Ďalšia štúdia sledujúca kardiakov hospitalizovaných po srdcovom infarkte zas dospela k poznaniu, že respondenti, ktorí každý deň vypili malé množstvo alkoholu, mali o 32% nižšie riziko fatálneho srdcového infarktu.

Víno proti žlčníkovým kameňom

Mnohé štúdie dokázali, že malé množstvo vína môže znížiť hladinu cholesterolu a pomáha znižovať riziko žlčníkového záchvatu. Červené víno obsahuje užitočné látky prítomné v hroznovej šupke, napríklad flavonoidy. Tie pôsobia preventívne proti tvorbe krvných zrazenín, a taktiež resveratrol, ktorý pomáha znižovať hladinu cholesterolu.

Víno a cukrovka

Je pohár vína pri danej diagnóze v poriadku? Jedna dvanásťročná americká štúdia zistila, že u mužov, ktorí nemali cukrovku a vypili denne nanajvýš jeden drink počas piatich dní v týždni, riziko cukrovky 2. typu kleslo o 36% v porovnaní s tými, ktorí pili iba občas. Striedme množstvo alkoholu znižuje aj riziko vzniku srdcových ochorení. Základom je však malé, pravidelné množstvo alkoholu, spolu s jedlom. Vôbec nič nezískate tým, ak celý týždeň nevypijete ani kvapku a všetko doženiete v jeden večer. Konzumácia alkoholu nalačno znižuje hladinu cukru v krvi, preto ak máte cukrovku, nikdy nepite na lačný žalúdok. Ubezpečte sa tiež, že alkohol vždy zarátate do celkového dennému príjmu energie. Kokteilom s vysokým energetickým obsahom sa samozrejme vyhnite úplne.

Víno a demencia

Víno je súčasťou stredomorskej stravy a ukázalo sa, že znižuje riziko vzniku demencie. Aby ste z vína získali úžitok, a nielen pôžitok, vychutnajte si ho takisto stredomorským spôsobom, čiže spolu s jedlom a v menšom množstve. Podľa francúzskych znalcov znižuje denná konzumácia vína riziko vzniku Alzheimerovej choroby až o 75%.

Koľko je dosť?

Odborníci radia vypiť najviac dva štandardné „drinky“ denne pre mužov a jeden pre ženy. Neviete, čo to znamená, respektíve ako si ich odporúčanie prepočítať? Môže ísť o 100 ml vína, 300 ml piva alebo 30 ml tvrdého alkoholu.

Riziková senná nádcha

Niektorí ľudia so sennou nádchou trpia po vypití vína bolesťou hlavy. Víno totiž obsahuje nielen užitočné taníny a flavonoidy, ale aj histamín v hroznovej šupke. Príznaky neznášanlivosti môžu vyvolať i siričitany, pridávané do červeného aj bieleho vína ako konzervačné látky. Ak takouto precitlivenosťou na určité látky netrpíte, ani sezónne alergie vám radosť z vychladeného drinku nepokazia.

Alkoholom k štíhlej línii?

Alkohol je bohatý na prázdne kalórie, ktoré so štíhlou líniou priveľmi nesúvisia. Konzumácia alkoholu navyše urýchľuje metabolizmus, čo ústi do častejšieho nutkania jesť. No aj v tomto smere existuje akýsi zlatý stred, a síce alkohol, ktorý si môžeme dopriať bez výčitiek.

Najmenšie zlo na vašej figúre napácha strik z bieleho suchého vína. Ak si ho pripravíte v pomere 2:3 (víno: voda), prijmete iba 440 kJ. Pohárik červeného vína má 550 kJ, to isté množstvo šampanského je na tom o kúsok horšie, obsahuje 754 kJ a španielska Sangria 700 kJ. Mnohí ľudia si nedokážu predstaviť sýte a mastné jedlo bez pohára piva. Jedno 12% pivo obsahuje 705 kJ, no akonáhle to s množstvom preženiete, bez problémov pokryjete celodenný energetický príjem.

A čo ďalšie drinky?

Ani mojito nie je celkom zakázané za predpokladu, že to nepreženiete s cukrom. Jeho odľahčený variant s bielym rumom, sódou, limetkou, mätou a hnedým cukrom má niečo vyše 400 kJ. Ak preferujete tvrdší alkohol a radi siahnete povedzme po dobrej Írskej whisky, jej energetická hodnota predstavuje zhruba 400 kJ. Exotickejšia Bloody Mary má  883 kJ a totožný počet kilojoulov obsahuje i obľúbená Margarita. Za to Bailey´s je hotová kalorická bomba s hodnotou 680 kJ/50 ml. Veľmi podobne je na tom aj Becherovka s 605 kJ/50ml či vaječný koňak s 595 kJ v rovnakom objeme.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude uverejnená.