Káva je viac, než len nápoj. Tieto fakty vás presvedčia

Neveríte?

… Káva je, ihneď po rope, najpredávanejším artiklom sveta.

… Už v dávnych legendách bola popisovaná ako životabudič s množstvom blahodarných účinkov na psychiku človeka.

… Pôvod kávovníka treba hľadať v Etiópii. Ešte aj dnes tam rastie v divokej prírode. Do Európy ho rozšírili Španieli a Portugalci v prvej polovici 16. storočia.

… V minulosti bola káva predovšetkým nápojom bohatých ľudí. Vďaka dostupnosti ale ľahko prenikla aj medzi chudobnejšie vrstvy.

… V jednej šálke kávy nájdeme zhruba 12 kalórií, 0,2 gramov bielkovín, 3 gramy sacharidov a necelý miligram tuku.

… Okrem antioxidantov v nej nechýba ani fosfor, mangán, horčík, draslík, niacín, kyselina listová a kyselina pantoténová.

… S kávou po jedle aspoň hodinku počkajte. Viaže na seba železo a spomaľuje trávenie.

… Naopak, pred jedlom si ju kľudne vychutnajte, pretože zvyšuje produkciu žalúdočných štiav.

… Rozlišujeme tri základné odrody kávy – Robusta, Liberica a Arabica. Tie tvoria väčšinu celosvetovej produkcie.

… Káva, aj tá bez kofeínu, obsahuje enzým dráždiaci tráviacu sústavu. Ak trpíte syndrómom dráždivého čreva, zrejme vám spôsobuje nepríjemné tráviace ťažkosti. Dôvod je i ten, že kofeín stimuluje pohyb čriev.

… Existujú štúdie, ktoré s pravidelným pitím kávy spájajú znížené riziko výskytu Alzheimerovej (o 65%) a Parkinsonovej choroby (o 30 – 60%). Tieto účinky sa vzťahujú na množstvo 2 – 3 šálky denne.

… Tehotné ženy by mali piť nanajvýš jednu šálku kávy denne. Nadmerná konzumácia má preukázateľne škodlivé účinky na plod. Kofeín môže znížiť pôrodnú váhu dieťaťa, vyvolať predčasný pôrod, v ojedinelých prípadoch aj potrat.

… Aj dojčiace matky by sa mali mať na pozore. Prekročenie množstva 300 mg kofeínu denne môže bábätku spôsobiť problémy so spánkom a podráždenosť.

… Myslite na to, že kofeín je návyková látka. Pri pravidelnej konzumácii si k nemu vaše telo vybuduje toleranciu.

… Káva odďaľuje pocit hladu, znižuje chuť na sladké, zlepšuje cirkuláciu krvi a ak si ju vychutnáte pred cvičením, zvýšite metabolizmus organizmu až o 20%. Krátko po športovom výkone ale pozastavuje syntézu proteínov v svaloch.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude uverejnená.